טאג' מאהל

תוכן עניינים

טאג' מהאל הוא כנראה המקום הכי מפורסם ומפואר בתת היבשת המופלאה הודו. הוא נחשב גם לאחד מפלאי תבל ואחת מנקודות החובה לטיול בהודו ויש לזה הרבה סיבות. אז מה זה בדיוק הטאג' מהאל? איפה זה נמצא? מה עושים שם והאם באמת כדאי להגיע לבקר?

הטאג' מאהל בהודו – סוד הקסם של המקום

טאג' מהאל הוא מתחם ענק ובו שוכן ארמון פאר מרהיב בצורה יוצאת דופן, נצחית ומרשימה במיוחד. הוא נמצא בעיר אגרה שבצפון הודו ונחשב לאחד המבנים המפורסמים ביותר בעולם כולו, אתר מורשת עולמי ואחד מפלאי תבל. הוא גם נחשב אתר חובה למטיילים בהודו.

אבל כל האדריכלות הפרסית המרהיבה, האבנים היקרות המשובצות ברחבי הארמון והפאר הבלתי נתפס – הם כאין וכאפס לעומת הסיפור שעומד מאחורי המונומנט הזה.

טאג' מאהל, אגרה, צפון הודו
טאג' מאהל, אגרה, צפון הודו

מי הקים את הטאג' מהאל?

כמו באגדות – לפני שנים רבות, בארץ רחוקה ושמה הודו, חי נסיך בשם ח'ראם. כשהגיע הנסיך לגיל 15 הוא פגש נערה יפהפיה, התאהב בה ממבט ראשון ולאחר 5 שנים נשא אותה לאישה.

עם השנים, הנסיך הצעיר הפך לאדם מכובד, אהוב ונודע בזכות אומץ ליבו ומסירותו – לממלכה, לתושביה ולאהובת ליבו. לאחר מספר שנים נוספות, הוא הפך לקיסר האימפריה והחל לכנות את אשתו האהובה "מומתאז מהאל" – תכשיט הארמון והורה לבנות לכבודה ארמון מפואר משיש לבן.

כשהגיעה אשתו האהובה לגיל 38, היא כרעה ללדת, אך מתה בעקבות סיבוכים בלידה. הקיסר התאבל מאוד על אשתו היקרה והחליט להנציח את זכרה בבניית ארמון מפואר שלא היה כדוגמתו – הלא הוא הטאג' מהאל.

הוא שכר לצורך העבודה אדריכל מפורסם ועוד עשרות אלפי פועלים שעבדו עשרים שנה כדי ליצור את המאוזוליאום המושלם – בו קבורה עד היום מומתאז מהאל ולצידה בעלה האוהב, שנפטר שנים רבות אחריה.

בניית הארמון כללה אבן אדומה, אבני בהט מסין, שיש לבן מרג'סטאן, פנינים ממעמקי הים, אבנים יקרות מרוסיה ואמנים מקצועיים מאיטליה, שסיימו את המלאכה בשנת 1653.

מאז ועד היום הטאג' מהאל, השוכן בלב מתחם עצום של גנים מטופחים, מושך אליו מיליוני מבקרים מכל העולם, שבאים לראות את השבילים, המזרקות, נקודות התצפית, בריכות הנוי ואת העיצוב המרהיב של הארמון וחדריו הנפלאים.

טאג' מהאל, הודו
טאג' מהאל, הודו

טאג' מאהל בהודו – איפה הוא נמצא

ארמון הטאג' מאהל והגנים סביבו מכסים שטח עצום של 700 דונם והם שוכנים בעיר אגרה שנמצאת כמאתיים קילומטר מדרום לניו דלהי, בגבולות המדינה אוטר פראדש.

אפשר להגיע מדלהי לאגרה בנסיעה של שעתיים ברכבת אקספרס, או כחמש שעות ברכבת רגילה. למעשה, יש באגרה גם שדה תעופה קטן ואפשר למצוא טיסות שיוצאות בתדירות נמוכה מהערים הגדולות בהודו.

מידע שימושי על הטאג' מהאל

  • שעות פתיחת הטאג' מהאל: האתר פתוח כל יום משעה 6 בבוקר, מלבד ימי שני.
  • מחיר כניסה: מחיר כניסה לתיירים עומד על כ-20 דולר לאדם (הודים משלמים 20 רופי).
  • אם אתם רוצים להכניס מצלמה, תשלמו סכום נוסף ויותר מכך אם תרצו להכניס מצלמת וידאו. ביקור במבצר האדום עולה עוד 10 דולר.
  • חיפוש בכניסה למתחם: ההודים מקפידים לשמור מכל משמר על האוצר התיירותי, ההיסטורי והתרבותי הזה ולכן מבצעים חיפוש כדי לוודא שאתם לא מכניסים שום דבר מיותר. למעשה, הם יכולים להחרים לכם גם פריטים כמו טלפון סלולרי, פרי שלקחתם לדרך ועוד. לכן מומלץ לבוא עם ביגוד קל ונוח, ארנק וזהו בערך.
  • לינה באגרה: אפשר למצוא בסביבה בתי מלון יוקרתיים לצד בקפקרס (אכסניות לתרמילאים) בטווח רחב של מחירים.
  • כייסים: מומלץ לשמור היטב על החפצים האישיים שלכם ולהשאיר אותם בשמירת חפצים בתשלום כשאתם הולכים לבקר במתחם הטאג'.
  • ארמון על גלגלים: מהרג'ה אקספרס – אחת הרכבות המפורסמות בהודו ובעולם, שלוקחת את הנוסעים בתנאי פאר ופינוק לטיול במסלולים אטרקטיביים כולל עצירה באגרה. דרך מופלאה לחקור את הודו ולהגיע לטאג' מאהל אם אתם רוצים להתפנק.

אגרה – מה יש לעשות שם חוץ מהטאג' מאהל?

בימי השיא של האימפריה המוגולית בהודו, אשר הקיסר שלה בנה את הטאג' מהאל, אגרה היתה גם עיר הבירה של הודו. היום היא אחת מהערים המתוירות ביותר בעולם בהיותה מקום משכנו של אחד המבנים המופלאים ביותר בעולם.

הסיבה העיקרית ללון בעיר אגרה ולהישאר בה לפחות לילה אחד או שניים היא האפשרות לבקר בטאג' מהאל פעמיים – לראות אותו פעם אחת באור יום ופעם שניה בתאורת לילה קסומה. עם זאת, יש בה אתרים היסטוריים יפים נוספים, אזור תיירותי עם המון מסעדות, מלונות ומרכז מסחרי.

מבצר אגרה – מבנה אדריכלי מרשים ואופייני לתקופת האימפריה המוגולית, קרוב לטאג' מאהל ונחשב גם הוא אתר מורשת עולמית. הוא בנוי אבן חול אדומה ומכיל בתוכו עיר מלכותית שלמה. המבצר מצוי בתוך מתחם ענק ובו מסגדים, ארמונות, מרחצאות ועוד.

כפר האמנים Shilpgram – נמצא ממזרח לטאג' מהאל ויש בו שוק פתוח שבו מוכרים שלל עבודות יד, תכשיטים, שטיחים ועוד.

מבצר אגרה, אוטר פראדש, הודו
מבצר אגרה, אוטר פראדש, הודו

מזג אוויר באגרה שבהודו – מתי כדאי להגיע לטאג' מאהל?

מזג האוויר הוא אחד המשתנים המשפיעים על בחירת מסלול טיול בהודו. עם זאת, כשאתם מתכננים טיול באגרה ובטאג' מאהל, חשוב לקחת בחשבון לא רק את מזג האוויר, כי אם גם את עומס התיירים המטורף שקיים באזור בעונות השיא של התיירות.

אז בהתחשב באקלים בלבד, העונה הנחשבת מתאימה ביותר לטייל באזור אגרה היא בין אוקטובר לאפריל – עם ימים נעימים יחסית ולילות קרירים. עם זאת, זו גם העונה המתויירת ביותר וזה אומר שהאזור מוצף תיירים.

קחו בחשבון – מיולי עד ספטמבר יש מונסונים וסופות חול ומאפריל עד יוני חם מאוד, אבל אפשר לצאת מוקדם בבוקר וכך להרוויח ביקור רגוע ומזג אוויר נעים יחסית.

אהבתם? שתפו מאמר זה!